silnik elektryczny

Właściwości i zastosowanie trójfazowych silników elektrycznych

Jednofazowe i trójfazowe silniki elektryczne to urządzenia bardzo powszechnie stosowane w niemal wszystkich dziedzinach przemysłu. Ich obecność jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania całych linii produkcyjnych, a także poszczególnych maszyn oraz innych urządzeń przemysłowych.

Silnik o dużej mocy

silnik elektrycznyUmożliwiają one automatyzację pracy oraz zmaksymalizowanie wydajności produkcji danego przedsiębiorstwa. Istnieje bardzo wiele modeli silników elektrycznych, a każdy z nich posiada indywidualne parametry techniczne, typ mechanizmu oraz określoną moc. Silniki jednofazowe rzadziej znajdują bezpośrednie zastosowanie w przemyśle. Moc takiego silnika zazwyczaj nie przekracza 2kW, dlatego nadaje się on do zasilenia mniejszych urządzeń, które posiadają wysokiego poboru mocy. Tego typu silniki bardzo często służą jako źródło napędu dla wszelkiej maści urządzeń AGD oraz elektronarzędzi. Można je podpiąć bezpośrednio do gniazdka elektrycznego i nie wymagają one trójfazowej instalacji elektrycznej. Z kolei trójfazowy silnik elektryczny to urządzenie, którego pozwoli nam osiągnąć moc sięgającą nawet kilkuset kilowatów. Jego praca polega na wykorzystaniu uzwojeń, których zadaniem jest wytworzenie pola magnetycznego. Za jego sprawą w ruch wprawiany jest wirnik bezpośrednio połączony z wałem napędowym.

silnik elektrycznyPod względem budowy możemy wyróżnić dwa najpopularniejsze rodzaje trójfazowych motorów. Silnik klatkowy posiada nieskomplikowaną budowę, co idzie w parze również z niskim kosztem takiego urządzenia. Jednak niekorzystnym zjawiskiem w przypadku użytkowania tego typu silnika jest bardzo duży pobór energii elektrycznej podczas jego rozruchu, który jest od pięciu do nawet ośmiu razy większy, niż wynosi wartość prądu znamionowego silnika. Inaczej wygląda rozruch silnika o budowie pierścieniowej, gdzie dzięki zastosowaniu dodatkowych rezystorów w obwodzie wirnika można znacznie zmniejszyć ilość energii elektrycznej potrzebnej, aby wprawić silnik w ruch. Z uwagi na bardziej złożoną konstrukcję silników pierścieniowych są one znacznie bardziej kosztowne, niż te o budowie klatkowej. Należy pamiętać, że bardzo duży pobór prądu, z którym wiąże się użytkowanie trójfazowych silników elektrycznych może powodować duże wahania napięcia w sieci elektrycznej.

Zjawisko to najczęściej spotyka się podczas rozruchu oraz zatrzymania silnika i może ono powodować usterkę innych urządzeń podłączonych do danej sieci. Dlatego równolegle z silnikami stosuje się dodatkowe urządzenia, takie jak falowniki oraz systemy, na przykład tzw. „soft start”, za pomocą których można kontrolować obroty silnika i jego pobór energii elektrycznej.